Színészarcok Ibusár állomásról, amiket érdemes megismerni... A tavaly januári premier óta nagy sikerrel fut a Budapesti Operettszínház Raktárszínházában Parti Nagy Lajos Ibusár című zenés huszerettje Béres Attila rendezésében. A Kleisermann Mihályt és Bajkhállóy Richardot alakító Mészáros Árpád Zsolt elmondta, ma is ugyanolyan alapos felkészülést igényel minden előadás, és bár már több mint egy éve játsszák a darabot, mégis újabb és újabb rétegek tárulnak fel előttük.
Egyedülálló az előadás olyan tekintetben, hogy több a próza, mint a zene, ami igen meglepő egy zenés színházban. Viszont épp ez az egyik oka annak, hogy Mészáros Árpád Zsolt ugyanolyan lelkesedéssel áll színpadra egy év után is a jegyvizsgáló szerepében. "Bár pályám kezdetén prózai darabokban szerepeltem, manapság már mindenki musicalszínészként ismer. Ezért az Ibusár számomra egyfajta nosztalgia, kirándulás egy másik stílusba, így a nézők is egy új oldalamról ismerhetnek meg. Mivel nem tipikusan zenés előadás, a prózán is nagy hangsúly van, nagyobb a színészi szabadság, mint egy musicalben, ahol igen erős a műfaji kötöttség. Itt, ha egy mondat más-más hangsúllyal hangzik el, annak óriási jelentősége lehet, más értelmet nyernek az elmondottak" - mesélte a Kleisermann Mihályt alakító művész.
Már a bemutató előtti próbafolyamat során szembesültek azzal a színészek, hogy minden alkalom után a darab újabb rétegei tárulnak fel előttük, és nincs ez másként azóta sem. Ma már több olyan jelenet van, amely a bemutatón csak apró részletnek tűnt, de az idők során sikerült jobban kidolgozni. A havi pár előadás sok előnnyel jár, hiszen nagyobb a koncentráció, mélyebbé tud válni a játék, és nem válik rutinná, unalmassá. "Én például Ágotánál látom, hogy idővel egyre inkább kezdi kibontani a figura groteszkségét, ami nekem nagyon tetszik."
Hogy a darab nyelvezete nagy kihívás elé állította és állítja ma is a szereplőket, nem vitás. Mészáros Árpád Zsolt a mai napig minden előadásra szövegkönyvvel érkezik. "Az Ibusár nagy koncentrációt és odafigyelést igényel. Minden hónapban az első előadás előtt van szövegösszemondás, az azt követők előtt pedig elolvasom a szövegkönyvet, mert ez egy ilyen nehéz nyelvezetű darabnál elengedhetetlen".
"Hát akkor miért nem, ha igen?" - így hangzott Mészáros Árpád Zsolt kedvenc mondata egy évvel ezelőtt. S arra, hogy változott-e az elmúlt 12 hónap alatt, a következőt felelte röviden: "Nem változott, csak más hangsúlyt kapott". Azt, hogy mennyire fontos az adott szituáció, hányféleképpen lehet értelmezni az adott szöveget, egy közönségtalálkozó alkalmával, partnerével, Siménfalvy Ágotával ki is próbálták. "Azt játszottuk Ágóval, hogy a nézőknek kellett instruálni a szerelmi jelenetet az Ibusárból. Nagyon érdekes volt a végeredmény, hogy ugyanaz a pár mondat különböző korban, stílusban mennyire más értelmet nyert".
Nem kétséges, a nézők szeretik az előadást. De vajon miben látja a darab egyik szereplője a siker kulcsát? "Én vidéki városból jöttem, látom az Ibusár kisvárosi romantikáját, és ebben a mai felfordult, elbulvárosodott világban gondolatokat ébreszt a nézőkben. Ez pontosan egy olyan darab, amelynek dalaiból nem feltétlenül lesznek slágerek, inkább a mondanivaló fontos. A színészi alakításon van a hangsúly, és olyan viszonyokat feszeget, ami felkelti az érdeklődést, és a néző újra meg szeretné majd nézni az előadást. És végül, de nem utolsósorban a darabban szereplő művészek mind olyan arcukat mutatják meg, amit érdemes megismerni" - összegzett Mészáros Árpád Zsolt.
|